YOUTUBERS INSPIREREN BASISSCHOOLKINDEREN BIJ AANKOPEN

Kinderen geven het meeste geld uit aan snoep

Amsterdam, 14 maart 2016 – Waar geven kinderen tussen de 10 en 12 jaar hun geld aan uit? Voor zowel jongens als meisjes staat met stip op 1: snoep. Ook staat speelgoed in de top 3 uitgaven van zowel jongens als meisjes. De uitgaven van kinderen blijken beïnvloed door bekende YouTubers: bijna een derde (32%) van de kinderen wordt bij het doen van aankopen door online influencers geïnspireerd. Opvallend is dat bijna alle 10 tot 12-jarigen (84%) vinden dat ze goed met geld kunnen omgaan. Maar als aan hen wordt gevraagd waar hun geld precies heen gaat, vergeten ze bijna de helft (40%) van hun inkomsten te benoemen. Dit blijkt uit een peiling van Deloitte onder ruim 500 kinderen uit groep 7 en 8 van de basisschool in het kader van de Week van het Geld.

Jongens verdienen meer met klusjes dan meisjes

Met het doen van klusjes, giften voor rapporten, extraatjes van familie en zakgeld hebben Nederlandse kinderen gemiddeld 37 euro per maand te besteden. Opvallend is dat jongens twee keer zoveel verdienen met het doen van klusjes als meisjes (11 euro versus 5 euro). Van de genoemde 37 euro geven kinderen gemiddeld 10 euro vrij uit en 12 euro belandt in de spaarpot. De overige 15 euro wordt niet verdeeld, wat aangeeft dat het voor kinderen uit groep 7 en 8 moeilijk is om in te schatten hoe hun uitgavepatroon eruit ziet. Terwijl ze zich hier wel zeker over voelen; 84% van de kinderen vindt dat zij goed met geld om kunnen gaan.

Snoep, cadeautjes en games

Waar geven kinderen uit groep 7 en 8 van de basisschool hun geld aan uit? Voor zowel jongens als meisjes geldt dat zij het meest geld uitgeven aan snoep. Opvallend is dat bijna de helft (48%) van de meisjes aangeeft haar geld aan zoetigheid uit te geven. Op een flinke afstand volgt make-up (31%), kleding en/of sieraden (30%), speelgoed (29%) en cadeautjes (29%). Meer dan een derde (34%) van de jongens geeft geld uit aan snoep. Maar ook speelgoed (34%) is favoriet. Gevolgd door computergames (29%), cadeautjes (20%) en online gaming (16%).

Online betalen, Marktplaats en de invloed van bekende YouTubers

Meer dan de helft van de kinderen (57%) geeft aan dat online iets kopen minder voelt als echt geld uitgeven, dan wanneer ze contant geld gebruiken. Verrassend, aangezien bijna de helft (49%) van de kinderen tussen de 10 en 12 jaar online aankopen doet. Jongens doen dat iets vaker dan meisjes (53% versus 45%). Opvallend is dat maar liefst 67% van de kinderen weleens iets koopt via Marktplaats. Van de meisjes koopt meer dan driekwart (76%) weleens iets via het bekende online platform tegenover 57% van de jongens. Wat betreft de beïnvloeding op het koopgedrag van kinderen zijn YouTubers in opkomst. Bijna een derde (32%) van de kinderen uit groep 7 en 8 wordt bij het doen van aankopen geïnspireerd door bekende YouTubers.

Over het Nationaal Geldexamen

De Week van het Geld is een jaarlijks initiatief van het platform Wijzer in Geldzaken en vindt plaats van 14 tot en met 18 maart.  Dit jaar faciliteert Deloitte voor de vijfde keer het Nationaal Geldexamen tijdens deze week. Het Nationaal Geldexamen is een initiatief van Deloitte en is ontwikkeld in nauwe samenwerking met het Nibud en Uitgeverij Zwijsen. Het leert kinderen uit groep zeven en acht bewust met geld omgaan en bereidt ze voor op de stap naar het voortgezet onderwijs. Meer informatie over het Nationaal Geldexamen is beschikbaar via: www.geldexamen.nl.

Over de Deloitte Foundation

Goed onderwijs vergroot de kansen op een succesvolle toekomst. Helaas is dit soort onderwijs, zelfs in Nederland, niet voor iedereen vanzelfsprekend. De Deloitte Foundation biedt jongeren een betere toekomst. Met tijd, geld en kennis. Een aansprekend initiatief is het Nationaal Geldexamen: een lesprogramma over geld dat sinds de introductie in 2012 dankbaar wordt afgenomen door een steeds groter wordend aantal basisscholen in het hele land.

-EINDE PERSBERICHT-

NOOT VOOR REDACTIE / NIET VOOR PUBLICATIE

Neem voor meer informatie over de peiling contact op met Merktroubadour, Emma Sterken of Rianne de Vries via emma@merktroubadour.nl of telefonisch via 06- 40 63 24 60. De bijgevoegde infographics zijn rechtenvrij te gebruiken voor publicatie.

Toelichting op het onderzoek

De peiling is in opdracht van Deloitte uitgevoerd onder 502 kinderen tussen de 10 en 12 jaar en is representatief op geslacht. De peiling is uitgevoerd door Novioresearch. Novioresearch werkt uitsluitend met gecertificeerde (internationale) onderzoeks- en veldwerkbureaus die zich committeren aan Esomar-richtlijnen en zijn aangesloten bij de Nederlandse Marktonderzoeksassociatie (MOA). Dit borgt de garantie voor onafhankelijkheid en kwaliteit van de dataverzameling.

-------------------------------------------------------

PERSMOMENT MARKTHAL ROTTERDAM 17 MAART

De opgedane kennis n.a.v. het Nationaal Geldexamen van Deloitte wordt donderdag 17 maart op een bijzondere manier in de praktijk gebracht! Leerlingen van groep 7 en 8 van OBS de Toermalijn uit Rotterdam gaan na het examen op onderzoek uit in Markthal Rotterdam. Samen met medewerkers van Deloitte beoordelen de leerlingen aanbiedingen, staan ze écht achter een marktkraam en schaffen ze de voordeligste (en lekkerste!) lunch aan. Verwacht spannende onderhandelingen en apetrotse gezichtjes wanneer de leerlingen de beste deals weten te sluiten! Pers is van harte uitgenodigd om deze dag bij te wonen.

Aanmelden

Wilt u aanwezig zijn bij het persmoment in de Markthal Rotterdam? Meldt u zich dan uiterlijk 16 maart a.s. aan bij Merktroubadour, Emma Sterken of Rianne de Vries, via emma@merktroubadour.nl of telefonisch via 06-40 63 24 60. Ook als u uitkijkt naar meer informatie, een interview met een woordvoerder van Deloitte of een van de deelnemende kinderen kunt u bij Merktroubadour terecht.

Datum: 17 maart 2016

Locatie: Markthal Rotterdam